Het is weer lente en op zondag 7 april gaat het Wilhelmietenmuseum open met wederom twee bijzondere tentoonstellingen. Ter ere van het 170-jarige jubileum van de Congregatie van de Broeders van Huijbergen, wordt in 2024 aandacht gegeven aan de eenentwintig broeders en hun leven. En omdat het jubileum reden geeft voor een feestelijke viering, is dit jaar in het museum ook de tentoonstelling Bloemenpracht te zien. Bloemstillevens van broeder Cornelis Diepstraten (1903-1976) hangen naast de aquarellen van Pieter Briels (Eindhoven), schilderijen van Mieke Aarsen-Antens (Oud Gastel) en foto’s van Fred Severin (Huijbergen). Ook wordt ingegaan op het gebruik van bloemmotieven in liturgische kleding, religieuze boeken en beeldhouwkunst.

Activiteiten in de maand april

Op zondag 21 april om 14.00 uur vindt een speciaal optreden plaats in het museum. Zanger, liedschrijver en gitarist Jan Veswijveren treed op samen met fluitist en djembé speler Marjan van Rooij. Samen brengen zij gedichten op muziek ten gehore in de stijl van Stef Bos. De verhalende muziek in het monumentale gebouw zorgt voor een bijzondere vervoering. Het bijwonen van het concert kost slechts € 4,50 per persoon en u bent daarna vrij om de tentoonstellingen en het museum te bekijken.

Tijdens een kruidenwandeling van Edin van der Ham op zondag 28 april leert u meer over planten en kruiden die eetbaar en geneeskrachtig zijn. De rondleidingen worden gegeven om 13.30 uur en om 15.00 uur. Deelname aan een kruidenwandeling kost slechts € 4,50 per persoon en toegang tot het museum is bij deelname gratis. Omdat voor een kruidenwandeling een maximum aantal van 10 personen wordt aangehouden, adviseren wij u om vooraf een plaatsje te reserveren. Dit is mogelijk via een mailtje naar conservator@wilhelmietenmuseum.nl. Vermeld hierin alstublieft uw volledige naam, het aantal personen, de dag én het tijdstip waarop u graag wilt meewandelen.

Het Wilhelmietenmuseum is in de periode april-september iedere zondag open van 12.00 tot 16.00 uur. De entree bedraagt slechts € 4,50 per persoon voor volwassenen, voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar is dit maar € 2,- en voor kinderen tot 12 jaar is de entree gratis. Pinnen is mogelijk en tijdens de openingstijden van het museum zijn ook de kloosterwinkel van De Huijberg en de kapel van Ste. Marie geopend. Voor het volledige evenementenprogramma kunt u terecht op de website van het museum: www.wilhelmietenmuseum.nl en www.dehuijberg.nl.

Vrijwilligers gevraagd

In het Wilhelmietenmuseum werkt een betrokken groep vrijwilligers als suppoost tijdens de openingsdagen op zondag. We kunnen nog altijd suppoosten gebruiken, dus indien u interesse heeft of graag meer informatie wilt, laat het ons weten via conservator@wilhelmietenmuseum.nl of vanrooij-peeters@home.nl