Op zaterdag 9 september is het Wilhelmietenmuseum van 10.00 tot 16.00 uur gratis te bezoeken tijdens de jaarlijkse Open Monumentendag. Hoewel het Poortgebouw, waarin het museum is gevestigd, officieel nog geen monument is, wordt het door de gemeente Woensdrecht en haar inwoners wél als zodanig gezien.

Tijdelijke tentoonstellingen
Nog tot en met 24 september is iedere zondag van 12.00 tot 16.00 uur de historische tentoonstelling De verdwenen kerken van Huijbergen en de moderne kunsttentoonstelling Transformaties van mens en natuur te zien in het Wilhelmietenmuseum. Tijdens de Open Monumentendag is de toegang tot het museum gratis. Op zondag 10 september geldt echter weer de reguliere toegangsprijs van € 4,50. Wilt u liever op een andere dag een bezoek brengen aan het museum? U kunt een exclusieve rondleiding boeken. Hiervoor betaalt u alleen de reguliere entreeprijs.

Muzikaal optreden van Trio A’parte
Tijdens de Open Monumentendag kunt u tevens, onder het genot van een kopje koffie of thee, van  klassieke muziek genieten in de tuin achter het museum. Van 14.00 tot 14.30 uur en van 15.00 tot 15.30 uur zal het trio te beluisteren zijn.

De Open Monumentendag wordt jaarlijks georganiseerd door lokale comités en het landelijke bureau Open Monumentendag. Zij worden daarin gesteun door de VriendenLoterij. Naast het Wilhelmietenmuseum zijn nog vijftien erfgoedlocaties te bezoeken, waaronder Landgoed Mattemburgh, Streekmuseum Den Aanwas en Molen Johanna.