HUIJBERGEN – De nieuwe tentoonstelling in het Wilhelmietenmuseum in Huijbergen bestaat dit jaar uit vijf exposities. Naast de jaarlijkse expositie over de geschiedenis van de Orde der Wilhelmieten zijn er exposities met houtsnijwerk, kalligrafie, beeldende kunst en over de geschiedenis van de Broeders van Huijbergen in Indonesië.Henk den Ridder 18-04-18, 12:35

bron: BN De Stem, 18 april 2018

Het houtsnijwerk is afkomstig van Huijbergenaar Louis Kools. Kools is samen met zijn dorpsgenoot Michel Verhaert vele jaren betrokken geweest bij de restauratie van Het Wilhelmietenmuseum. ,,Zo kunnen we deze twee overleden mannen herdenken”, zegt conservator Adri Franken.

Beitel

Loes van Langerak toont in het museum haar beeldhouwwerken en schilderijen. De 77-jarige Wouwse begon 13 jaar geleden met beeldhouwen en schilderen. ,,Dat gaat me goed af. Ik begin me een beitel aan een stuk steen en ik zie wel wat er uiteindelijk uitkomt.

In een andere ruimte is de tentoonstelling Sprakeloos ingericht. De tentoonstelling laat verschillende vormen van kalligrafie zien zoals getekende en geborduurde sierletters.

Opbouwwerk

In de achterste ruimte van het museum wordt de geschiedenis van de Broeders van Huijbergen in Indonesië toegelicht. Al meer dan honderd jaar zijn daar Broeders uit Huijbergen bezig met opbouwwerk.

Om bij alle exposities uitleg te geven zijn er voldoende suppoosten nodig. ,,Gelukkig hebben we die dit jaar voldoende”, zegt Marian Muller, die samen met Adri Franken conservator en inrichtster is van de tentoonstelling. ,,We hadden altijd maar een paar vrijwilligers die ons hielpen maar nu hebben we twaalf suppoosten.”

Liefde voor cultuur

Muller ging op zoek naar suppoosten en tot haar verbazing kreeg ze twaalf aanmeldingen. Ze kregen een opleiding van Mulller. ,,Je moet niet gelijk op de bezoekers afstappen maar ze rustig laten kijken en als ze vragen hebben komen ze vanzelf.”

Rianne Severin is een van de nieuwe suppoosten. ,,Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in cultuur en het is leuk om de liefde voor cultuur te delen met de bezoekers.”

Dolblij

Muller en Franken zijn dolblij met de vrijwilligers. ,,Nu kunnen we de bezoekers rustig te woord staan, in plaats van dat we van hot naar her moeten rennen.”

De tentoonstelling in het museum aan de Staartsestraat 2 is vanaf nu tot en met september elk tweede en vierde weekend van de maand geopend van 14.00 uur tot 16.30 uur, of op afspraak via de email museum@m-muller.nl.