HUIJBERGEN – De kroontjespen, het krijtje en het digitale schoolbord. Ze zijn allemaal te zien op de tentoonstelling ‘Van leitje tot digi’  in het Wilhelmietenmuseum in Huijbergen.

Bron: Algemeen Dagblad, 9 april 2016

De tentoonstelling geeft een beeld van bijna vierhonderd jaar onderwijs van het Huijbergse klooster. Van 1630 tot 1810 was het onderwijs in handen van de monniken van het Wilhelmietenklooster.

In 1849 begonnen de Broeders van Huijbergen met een weeshuis waar lager onderwijs werd gegeven. In de twintigste eeuw kwam er middelbaar onderwijs bij (ulo, mulo en mavo).

“De broeders hadden ook een kleinseminarie en een onderwijsopleiding”, vertelt broeder Adri Franken, conservator van het Wilhelmietenmuseum.

De broeders sloegen hun vleugels uit en waren ook betrokken bij het onderwijs in Bergen op Zoom en Breda. Ook internationaal timmerden ze aan de weg.

De tentoonstelling is van april tot en met september elk tweede en vierde weekend van de maand geopend van 14.00 tot 16.30 uur.